W Ogień in Małopolski Ogród Sztuki

by Mateusz Pakuła
Reżyseria: Wojciech Klemm
Scenografia: Anna Maria Karczmarska
Muzyka: Dominik Strycharski

Obsada: Karolina Kazoń, Natalia Strzelecka, Mateusz Janicki (gościnnie), Marcin Kalisz (gościnnie), Wojciech Skibiński

Pięcioro aktorów jako chór polskich duchów zawieszonych w purgatorium – przystanku autobusowym. Jak u Kafki postaci czekają na otwarcie wrót sprawiedliwości. I jak u Dantego spalają się swoją historią. Pięciu Kurasi. Pięć duchów. Albo też pięciu autochtonów dziwnego plemienia, które istnieje na tych ziemiach już od ponad 30000 lat. Kuraś biegnie w góry. Dalej i dalej – płonąć, pełen zemsty. Kim jest ten człowiek? I za co niby mamy go czcić?

Punktem wyjścia spektaklu "W Ogień" jest biografia Józefa Kurasia „Ognia”: bohatera, mordercy, przestępcy, partyzanta i Janosika, a także mit Podhala oraz tekst Mateusza Pakuły. W inscenizacji reżyserowanej przez Wojtka Klemma, pojawiają się podstawowe pytania dzisiejszej Polski: Czy zawsze trzeba patrzeć w przeszłość? Kogo trzeba czcić i za co? Czy jesteśmy w stanie pozbyć się ciężaru historii i zerwać z siebie tę koszulę Dejaniry, jaką jest polityka historyczna dzisiaj?

Kuraś jest postacią fascynującą teatralnie - wielowarstwową, wielopoziomową, posiadającą wiele odcieni - mówi reżyser. Przez tą złożoność na pewno intryguje pod względem artystycznym. Jako biało- czarny heroiczny rysunek, natychmiast zaczyna tracić swoje walory. Opowiadamy o różnych fazach jego biografii. Staramy się zrozumieć, co za nimi stoi. Znaleźć w labiryncie tropów, opowieści, relacji, jakieś okruszki prawy o człowieku.

W obsadzie spektaklu wystepują: Karolina Kazoń, Natalia Strzelecka, Mateusz Janicki, Marcin Kalisz i Wojciech Skibiński. Za stronę muzyczną odpowiada Dominik Strycharski. Spektakl powstał z myślą o pierwszej edycji festiwalu Genius Loci. Premierowe pokazy odbyły się w Zakopanem, 15 i 16 września, na parkingu przy Rondzie Solidarności. Teraz sztuka trafi na deski teatralne. Oficjalna premiera - 3 lutego na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki.
Spektakl nie relatywizuje zbrodni, ale komplikuje opowieść i mnoży punkty widzenia. Daje głos też narodowokatolickiemu codziennemu „zdrowemu rozsądkowi”. (Witold Mrozek, "Gazeta Wyborcza")

Popular Posts

The Frame by Dominik Strycharski at Auksodrone 2023

Dominik Strycharski Core Alert is released in AudioCave