2017

2017
by Jakub Wittchen

Blog Archive

Monday, April 2, 2012

Teatr nie jest produktem. Widz nie jest klientem


My, ludzie teatru, chcemy podzielić się z Państwem swoim głębokim zaniepokojeniem dotyczącym
funkcjonowania teatrów publicznych w Polsce. Dlatego pierwszy raz od czasu stanu wojennego - jako środowisko – próbujemy mówić wspólnym głosem. Nie mówimy do Państwa z perspektywy partykularnych interesów jednego z teatralnych obozów. Sprawa jest poważniejsza. Sprawą jest polski model teatru artystycznego, którego istnienie jest obecnie zagrożone. A mamy nadzieję, że ten model obchodzi nie tylko nas, ale także Państwa – naszych widzów, dyskutantów, współtwórców kultury.

Kilka dni temu urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego postanowili bez konsultacji z zespołami aktorskimi, związkami twórczymi i Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmienić statuty dolnośląskich teatrów i zwolnić obecnych dyrektorów tych scen,
zastępując ich menadżerami ze świata biznesu. Takich bezprecedensowych sytuacji obserwujemy
coraz więcej.
W Warszawie ciągle brak przemyślanej polityki teatralnej. Zmianami dyrektorów rządzi przypadek, Biuro Kultury nie umie sformułować konkretnych oczekiwań pod adresem poszczególnych scen, nie
jest w stanie przedstawić warszawskiej opinii publicznej żadnej strategii dotyczącej teatrów. Pod
znakiem zapytania stoi przyszłość jednej z najważniejszych i najbardziej zasłużonych polskich scen – Teatru Dramatycznego. Wypowiedzi przedstawicieli władz - którzy stawiają Dramatycznemu za wzór zarabiające na siebie sceny rozrywkowe – świadczą o ich całkowitym braku poczucia odpowiedzialności za polską kulturę. Tymczasem stołeczne teatry miejskie są skrajnie niedofinansowane, brakuje im środków na produkcję i eksploatację przedstawień. W tym roku obcięto im znów dotacje o kolejne 12 procent.
Te pieniądze zostały przeniesione do budżetu promocji miasta, który wzrósł prawie dwukrotnie z 35 mln zł w ubiegłym roku do 60 mln zł w obecnym. W tym samym
czasie dotacje dla teatrów spadły z 91 milionów do 80 milionów złotych. Prawdziwą promocję
zapewniłyby miastu liczące się w Polsce i na świecie teatry artystyczne. Siła polskiego teatru polega przede wszystkim na różnorodności języków i estetyk. Ta różnorodność może wkrótce obrócić się w ujednoliconą ofertę handlową. Niestety, większość decydentów zachowuje się tak, jakby w ogóle nie miała potrzeby korzystania z kultury niekomercyjnej. Zakłada więc, że społeczeństwo również nie ma takich potrzeb.

Dotacje na teatry w Polsce są systematycznie zmniejszane. Zadłużenie – powstałe w wyniku kolejnych
redukcji budżetu – staje się argumentem przeciwko szefom artystycznych placówek, a nie przeciwko
urzędnikom, którzy za tę sytuację są odpowiedzialni. Sprawą, o którą walczymy, jest polski teatr artystyczny - zjawisko unikatowe. Wiemy, że teatr zmienia się w czasie, zmianom powinna też podlegać jego instytucjonalna forma – jednak nie za cenę jej dewastacji. Żądamy więc szerokich, systematycznych konsultacji ze środowiskiem twórców teatru, żądamy debaty o finansowaniu teatrów w Polsce prowadzonej z perspektywy innej, niż perspektywa zysku. Teatr nie jest firmą/nie jest produktem, widz nie jest klientem. Nie rezygnujmy z artystów, rezygnujmy z niekompetentnych decydentów.

Tags

15 2007 acoustic adlibitum agusti Album all about jazz andriessen anika anonimowi Antigone Antygona ateneum audioart audiobook badora barbara bass beat beatbox beeitch beksiak beniowski blockflute blog boleslaw smialy bolt borczuch borys szyc brecht butch morris Bydgoszcz bytom cassubia cecko chacinski chaciński challenge chlopecki chor eksperymentalny Cisneros codeseries composition concert conditions contemporary core 6 core6 creativity CueFx czioczko czoczko czytanie dance diary dickaty DKS Trio dni muzyki nowej dolphy dominik strycharski Doministry dragon drazkowska drewniany drummer drums duo dziadosz dziennik electronic electronics elektronika elvis eric ethno everyday experimental fernandez festival festiwal first ever Fortune fredro freejazz Ganczarczyk garniec gdansk gig glenn astarita Godzilla Team gorczynski gornoslazak gre badanie Haduch Horvath idczak ideas Iliada illusions ilusions imka improv improvisation instytut teatralny interview jaracza jasmina wojcik jazz jedra joanna kaczynski kalisz Kania karkowski karlowski kaszuby Klemm klytemnestra konwencja Kos kozera krytyka polityczna ksiaze niezlomny legnica Les Negres Life live live music Lodz loopstation Luzern malikowska Mavridou Mazur media mendyk mini tour mos Murzyni Music music live Music Tim Berne musicdiary Muzyka myriad duo nagabczynska new music new year noise nottwo nowy ogien ornette coleman pakuła pardon to tu pasiecznik performance peszek Photo piano podsumowanie Poland polifonia polishjazz polska popup premiera premiere prepared production Prophetic Fall Pulsarus Pulsarus reviews radiojazz radtke Rashied Ali Ray Dickaty reading recenzje recorder records review root Roznow sakowicz saszka schauspielhaus graz sean palmer serocki siegoczynski slowacki słowacki sluchaj słuchaj sluchowisko słuchowisko smolyn sobczyk solidarnosc solo sotomski sound soundcloud stary teatr Strycharski studio summary swiatek szmanda Szpura Szyma szyngiera taniec teaser teatr teatr akt teatr nowy teatr wspolczesny teatrzydowski theatre toys trailer TV urbanski ursus Vault video vocal w ogien wach warsaw warszawa Warszawa Improvisers Orchestra warsztaty wittchen Wojcinski wokalne wolek work workshop xenakis zabawki zak żak zemler zimpel zralek Zycie